takiego stroju na pewno nie zalecam do jazdy, ale jako hostessa ...



powrót do strony głównej





      Coraz częściej można spotkać samochody prowadzone przez Panie. Trzeba przy tym przyznać, że kobieta funkcje kierowcy wykonuje niejednokrotnie lepiej niż mężczyzna. Kierownie samochodem, a następnie dość długa jazda w charakterze współpasażerki wymaga jednak od kobiety odpowiedniego ubioru.

      Przede wszystkim kobieta powinna unikać "rozsiewania" części swej garderoby we wnętrzu samochodu. Jako przykład - zabranie w drogę eleganckiego wdzianka jest być może absolutną koniecznością, lecz niedbale rzucone na przednie siedzenie często utrudnia dostęp do dźwigni hamulca postojowego.

      Wytworny kapelusz z szerokim rondem nie tylko sprawia sporo kłopotów podczas jazdy otwartym samochodem, lecz łatwo pęd powietrza może go zerwać z głowy.

      Zarówno dla współpasażerki w samochodzie, jak i tym bardziej na motocyklu, raczej niewłaściwy jest elegancki i obciły pulower, który zbytnio uwydatnia powabne kształty jego posiadaczki. Najodpowiedniejszy jest luźny, ciepły sweter - spełniający wymogi elegancji i niezbyt efektowny, aby kierowca mógł całą uwagę koncentrować na sytuacji na jezdni *).

      Gdy chodzi o Panów, coraz modniejsze obecnie luźne i nie ograniczające swobody ruchów wdzianka lub swetry, również doskonale nadają się do długotrwałej jazdy samochodem. Często jednak napotyka się kierowcę, który w zimie, pomimo wydajnego ogrzewania wnętrza, siedzi za kierownicą w płaszczu i kapeluszu, z szyją otuloną grubym szalem. Sposób prowadzenia pojazdu przez takiego kierowcę jest przeważnie równie sztywny, jak i jego ubiór.

      Trzeba unikać również i przeciwnej skrajności, a mianowicie zbyt lekkiego ubierania się zimą. Można oczywiście jeździć w okresie silnych mrozów w letniej koszuli z krótkimi rękawami - jak podczas sierpniowej wycieczki nad morze - lecz wówczas trzeba włączyć ogrzewanie na pełną wydajność. Wymiana powietrza we wnętrzu nadwozia jest wówczas mało intensywna. Oczywiście wskutek niedostatecznego przewietrzania w krótkim czasie ogarnia kierowcę przedwczesne zmęczenie i bardzo niebezpieczna senność - pozornie bez związku ze zbyt lekkim ubiorem.

      Oczywiście ubiór do samochodu zależy i od celu jazdy oraz od czasu jej trwania. W każdym jednak przypadku nie zaleca się oczywiście ubierania smokingu lub wizytowego garnituru do jazdy urlopowej nad morze.

      Panie powinny zwrócić szczególną uwagę na właściwy dobór obuwia do jazdy samochodem. Pantofle na wysokim obcasie nie są odpowiednim obuwiem. Podczas trzymania stopy na pedale przyspieszenia pantofel ociera obcasem o podłogę. Jeśli jest to pantofel na słupku wywierca on po prostu dziurę w dywaniku na podłodze. Poza tym trzymanie na pedale przyspieszenia stopy obutej w taki pantofel jest niewygodne i powoduje szybkie zmęczenie nogi. Stopa może łatwo ześlizgnąć się z pedału. Dlatego też na okres prowadzenia samochodu należy zakładać lekkie, wygodne, sportowe pantofle o płaskich obcasach.

      Zasadniczo obcas pantofla nie powinien być wyższy niż 2 cm. Jednocześnie podeszwa pantofla powinna być możliwie cienka. Ułatwia to należyte wyczuwanie położenia pedałów. Podeszwa pantofla nie powinna być śliska, aby w czasie niepogody, kiedy trudno uniknąć zanieczyszczenia i zawilgocenia podłogi, stopa nie ześlizgiwała się z pedału. Tutaj najbardziej przydatne są pantofle o profilowanych podeszwach gumowych.

      Uzupełniając powyższe trzeba wspomnieć, że jak wykazały próby, pantofel na wysokim obcasie utrudnia regulowanie nacisku wywieranego na pedał hamulca. Ponadto w sytuacjach wymagających gwałtownego hamowania wysoki obcas przeszkadza w dostatecznie silnym wciskaniu pedału hamulca.

Horst Ihling





*) Cały powyższy wstęp od początku strony jest dokładnym tłumaczeniem oryginału, a nie wyrazem poglądów tłumacza.

powrót do strony głównej