Coraz częściej można spotkać samochody prowadzone przez Panie. Trzeba przy tym przyznać, że kobieta funkcje kierowcy
wykonuje niejednokrotnie lepiej niż mężczyzna. Kierownie samochodem, a następnie dość długa jazda w charakterze współpasażerki
wymaga jednak od kobiety odpowiedniego ubioru.
Przede wszystkim kobieta powinna unikać "rozsiewania" części swej garderoby we wnętrzu samochodu. Jako przykład
- zabranie w drogę eleganckiego wdzianka jest być może absolutną koniecznością, lecz niedbale rzucone na przednie siedzenie często
utrudnia dostęp do dźwigni hamulca postojowego.
Wytworny kapelusz z szerokim rondem nie tylko sprawia sporo kłopotów podczas jazdy otwartym samochodem, lecz łatwo
pęd powietrza może go zerwać z głowy.
Zarówno dla współpasażerki w samochodzie, jak i tym bardziej na motocyklu, raczej niewłaściwy jest elegancki i
obciły pulower, który zbytnio uwydatnia powabne kształty jego posiadaczki. Najodpowiedniejszy jest luźny, ciepły sweter - spełniający
wymogi elegancji i niezbyt efektowny, aby kierowca mógł całą uwagę koncentrować na sytuacji na jezdni *).
Gdy chodzi o Panów, coraz modniejsze obecnie luźne i nie ograniczające swobody ruchów wdzianka lub swetry, również
doskonale nadają się do długotrwałej jazdy samochodem. Często jednak napotyka się kierowcę, który w zimie, pomimo wydajnego
ogrzewania wnętrza, siedzi za kierownicą w płaszczu i kapeluszu, z szyją otuloną grubym szalem. Sposób prowadzenia pojazdu przez
takiego kierowcę jest przeważnie równie sztywny, jak i jego ubiór.
Trzeba unikać również i przeciwnej skrajności, a mianowicie zbyt lekkiego ubierania się zimą. Można oczywiście jeździć
w okresie silnych mrozów w letniej koszuli z krótkimi rękawami - jak podczas sierpniowej wycieczki nad morze - lecz wówczas trzeba
włączyć ogrzewanie na pełną wydajność. Wymiana powietrza we wnętrzu nadwozia jest wówczas mało intensywna. Oczywiście wskutek niedostatecznego
przewietrzania w krótkim czasie ogarnia kierowcę przedwczesne zmęczenie i bardzo niebezpieczna senność - pozornie bez związku ze zbyt
lekkim ubiorem.
Oczywiście ubiór do samochodu zależy i od celu jazdy oraz od czasu jej trwania. W każdym jednak przypadku nie zaleca
się oczywiście ubierania smokingu lub wizytowego garnituru do jazdy urlopowej nad morze.
Panie powinny zwrócić szczególną uwagę na właściwy dobór obuwia do jazdy samochodem. Pantofle na wysokim obcasie
nie są odpowiednim obuwiem. Podczas trzymania stopy na pedale przyspieszenia pantofel ociera obcasem o podłogę. Jeśli jest to pantofel
na słupku wywierca on po prostu dziurę w dywaniku na podłodze. Poza tym trzymanie na pedale przyspieszenia stopy obutej w taki pantofel jest
niewygodne i powoduje szybkie zmęczenie nogi. Stopa może łatwo ześlizgnąć się z pedału. Dlatego też na okres prowadzenia samochodu
należy zakładać lekkie, wygodne, sportowe pantofle o płaskich obcasach.
Zasadniczo obcas pantofla nie powinien być wyższy niż 2 cm. Jednocześnie podeszwa pantofla powinna być możliwie cienka.
Ułatwia to należyte wyczuwanie położenia pedałów. Podeszwa pantofla nie powinna być śliska, aby w czasie niepogody, kiedy trudno uniknąć
zanieczyszczenia i zawilgocenia podłogi, stopa nie ześlizgiwała się z pedału. Tutaj najbardziej przydatne są pantofle o profilowanych
podeszwach gumowych.
Uzupełniając powyższe trzeba wspomnieć, że jak wykazały próby, pantofel na wysokim obcasie utrudnia regulowanie
nacisku wywieranego na pedał hamulca. Ponadto w sytuacjach wymagających gwałtownego hamowania wysoki obcas przeszkadza w dostatecznie silnym
wciskaniu pedału hamulca.