DANE TECHNICZNEniektórych samochodów osobowych znajdujących się na naszym rynku w roku 1970 :
Fiat 125 P
Samochód małolitrażowy, pięcioosobowy. Silnik czterosuwowy, górnozaworowy, o pojemności 1295 cm3stopniu sprężania 9,
mocy 60 KM, chłodzeniu wodnym. Instalacja elektryczna 12 V. Skrzynia biegów 4-biegowa + bieg wsteczny, całkowicie synchronizowana.
Dźwignia biegów pod kierownicą. Napęd na tylne koła. Maksymalna szybkość 140 km/h(hie hie ja jechałem swoim szybciej)Zużycie paliwa - 9,5 l/100 km(i znowu mijają się z prawdą, w zimie nie łyka więcej niż 9, a latem około 7, 5 litra w mieście).Dopuszczalne obciążenie - 400 kg.
POLSKI FIAT 125 PBudowa, działanie, obsługaautor mgr inż. Roman Skwarek 1969
Samochód Polski FIAT model 125P jest trzecim typem samochodu osobowego produkowanym przez FSO na Żeraniu, tym razem na licencji znanej
włoskiej firmy FIAT. Dzięki współpracy technicznej z firmą FIAT, rynek krajowy otrzymał nowy samochód pięcioosobowy o nowoczesnej konstrukcji
i technologii wytwarzania.
Zastosowane rozwiązania konstrukcyjne i technologia umożliwiają uproszczenie wielu czynności obsługowych, dają wysoki komfort jazdy,
doskonałe przyspieszenia i dużą prędkość maksymalną.
Pożądane byłoby, aby użytkownik nie zajmujący się zawodowo sprawami motoryzacji zapoznał się z budową, obsługą i eksploatacją nowoczesnego pojazdu.
Przyczyni się to z pewnością do lepszej eksploatacji samochodu, obniżenia kosztów użytkowania, jak również do przedłużenia okresu jego pełnej
sprawności technicznej i uniknięcia nieoczekiwanych przestojów.
Niniejsza książka ma na celu zapoznanie Czytelników z budową samochodu i jego ciekawymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi. W szerszym zakresie ma
poinformować o sposobie eksploatacji samochodu, jego obsługi i konserwacji. Książka ta rozszerza znacznie zwięzłe z konieczności informacje
zawarte w "Instrukcji Obsługi", nie zastępuje ona jednak "Książki Napraw", oddzielnej pozycji przeznaczonej dla fachowców z warsztatów naprawczych.
Samochód Polski FIAT model 125P jest równoległym do włoskiego samochodu Fiat 125 modelem w polskiej wersji. FSO będzie produkować model 125P w dwóch wersjach
- z silnikiem o pojemności 1300 cm3i 1500 cm3.
Samochód Polski FIAT model 125P jest daleko idącą modernizacją samochodu FIAT 1500; otrzymał on całkowicie nowe nadwozie o nowoczesnej, spokojnej,
pełnej elegancji sylwetce, tak typowej dla włoskich samochodów. Wprowadzenie całkiem nowych hamulców tarczowych na wszystkie koła, wzmocnienie tylnego
mostu oraz wiele innych zmian dają w efekcie nowy samochód o wysokim komforcie i dużym bezpieczeństwie jazdy.
........to już z innego rozdziału
...przewiduje się produkcję samochodów dla strefy zimnej i tropikalnej. Wszystkie samochody produkowane przez FSO będą przystosowane do trudniejszych warunków eksploatacji, wskutek czego ich trwałość będzie dostatecznie duża.
Model 1500 1300
Typ 115C 116C
Cykl pracy 4-suwowy
Liczba cylindrów 4 - w układzie rzędowym
Średnica cylindra 77 mm 72 mm
Skok tłoka 79,5 mm 79,5 mm
Całkowita pojemność skokowa 1481 cm3 1295 cm3
Moc maksymalna wg DIN 75 KM 60 KM
Moc maksymalna wg SAE 83 KM 70 KM
obie przy prędkości obrotowej 5400 obr/min 5400 obr/min
Stopień sprężania 9 9
Maksymalny moment obrotowy wg DIN 11,8 kGm 9,5 kGm
Maksymalny moment obrotowy wg SAE 12,5 kGm 10,5 kGm
oba przy prędkości obrotowej 3200 obr/min 3200 obr/min
Moc podatkowa (dane porównawcze) 16 KM 15 KM
Kadłub silnika żeliwny
Głowica silnika - ze stopu aluminium z wstawianymi gniazdami zaworów
Wał korbowy - kuty, stalowy podparty w trzech łożyskach.
Rozrząd silnika - górnozaworowy, wał rozrządu umieszczony w kadłubie napędzany łańcuchem
Gaźnik podwójny, dolnossący z urządzeniem rozruchowym
Filtr powietrza - z papierowym wkładem filtrującym oraz tłumikiem szmerów
Paliwo - benzyna o liczbie oktanowej 92
Smarowanie pod ciśnieniem za pomocą pompy zębatej
Filtr oleju odśrodkowy i filtr bocznikowy z wkładem filtrującym tekturowym.
Zawór ograniczający ciśnienie umieszczony w pompie.
Chłodzenie obieg wody wymuszony za pomocą pompy odśrodkowej oraz termostat
Regulacja wyprzedzenia zapłonu samoczynna za pomocą regulatorów podciśnieniowego i odśrodkowego.
Sprzęgło jednotarczowe, suche, z tarczą elastyczną i tłumikiem drgań, sterowane hydraulicznie.
Przełożenia poszczególnych biegów:
I bieg 3,75
II bieg 2,30
III bieg 1,49
IV bieg 1,0
bieg wsteczny 3,87
Hamulce zasadnicze typu Bendix :
Przednie tarczowe
-średnica tarczy 277 mm
-średnica cylinderka 48 mm
Tylne tarczowe
-średnica tarczy 227 mm
-średnica cylinderka 34 mm
Mechanizm wspomagający hamulce : podciśnieniowy, działający na cztery koła.
Hamulec pomocniczy działający na koła tylne
Koła jezdne z obręczami typu 41/2J*13"
Ogumienie: 5,60 SR - 13"( dziś 165 SR - 13" - oczywiście dętkowe)
Ciśnienie w ogumieniu :
-kół przednich 1,5....1,7 kG/cm2
-kół tylnych 1,6....2,0 kG/cm2
Klimatyzacja: ogrzewanie wnętrza samochodu, odmrażanie szyby przedniej lub przewietrzanie powietrzem chwytanym znad
pokrywy silnika
Jak również bezprzeciągowe przewietrzanie przy użyciu szybek obrotowych zwanych fletnerkami
ELEKTRYKA
Alternator o mocy 558 W
Akumulator 48 Ah
Dwa sygnały dźwiękowe o dźwięku harmonijnym (fanfary) uruchamiane obręczą w piaście koła kierownicy.
Spryskiwacze szyb z wtryskiem sterowanym przez pompę nożną, która jednocześnie wprawia w jednorazowy ruch wycieraki.
Dwie lampy oświetlenia silnika z wyłącznikiem zamykającym obwód prądu w chwili otwarcia pokrywy osłony silnika.
Lampka oświetlająca miejsce kierowcy w podstawie lusterka wstecznego
Światło wsteczne uruchamiane poprzez czujnik w skrzyni biegów tylko przy włączonych światłach pozycyjnych.
WYMIARY SAMOCHODU
Rozstaw osi 2505 mm
Rozstaw kół przednich 1298 mm
Rozstaw kół tylnych 1275 mm
Prześwit samochodu obciążonego
(mierzony na wysokości przedniej części rury wydechowej) 140 mm
Minimalny promień skrętu 5,4 m
Maksymalna długość 4233 mm
Maksymalna szerokość 1625 mm
Maksymalna wysokość samochodu nieobciążonego 1440 mm
Zwis przedni 665 mm
Zwis tylny 1060 mm
Ciężar samochodu bez paliwa 950 kG
Ciężar samochodu gotowego do drogi 970 kG
Dopuszczalne obciążenie 5 osób + 50 kG bagażu
Ciężar całkowity z dopuszczalnym obciążeniem 1370 kG
Rozkład ciężaru całkowitego na poszczególne osie:
- oś przednia 645 kG
- oś tylna 725 kG
Prędkość maksymalna z pełnym obciążeniem, na drodze poziomej o twardej, równej, suchej i czystej nawierzchni,
z dotartym silnikiem.
Silnik 115C 116C
I bieg 40 km/h 40 km/h
II bieg 65 km/h 65 km/h
III bieg 100 km/h 100 km/h
IV bieg ok. 155 km/h ok. 145 km/h
bieg wsteczny 40 km/h 40 km/h
Maksymalne pochyłości, które samochód może pokonać z pełnym obciążeniem na drodze o twardej, równej,
suchej i czystej nawierzchni, z dotartym silnikiem.
Silnik 115C 116C
I bieg 41% 34%
II bieg 23% 19%
III bieg 13% 10,5%
IV bieg 7,5% 6%
bieg wsteczny 42% 35%
Powrót Polskiego Fiata nastąpił po 26 letniej przerwie(po Polskim Fiacie 508).W tym okresie wiele się zmieniło na świecie, zarówno w konstrukcjach
samochodów, jak i w metodach ich wytwarzania. Koncerny samochodowe, przeznaczając olbrzymie środki na badania i rozwój konstrukcji, dokonały wielkiego postępu technicznego. Sprzyjała temu
koninktura światowa i ogólny pęd do motoryzacji. Ilustrują to wyraźnie cyfry: podczas gdy w roku 1938 w ośmiu najbardziej zmotoryzowanych karjach świata(USA, W.Brytania, Francja, Niemcy, Kanada,
Włochy, Szwecja i Japonia)liczba zarejestrowanych pojazdów mechanicznych wynosi niewiele ponad 28 milionów, to w roku 1965 wzrasta ona do 145 milionów!
Koncepcja rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Polsce rodziła się nie bez poważnych trudności. Grono ludzi obdarzonych umiejętnością spojrzenia w przyszłość
motoryzacji oraz zdających sobie sprawę, jak istotną rolę odgrywa ten przemysł w rozwoju wielu dziedzin gospodarki i w kwestii zatrudnienia, musiało pokonać niemałe opory, aby wreszcie
uzyskać zrozumienie i poparcie dla inicjatywy zmierzającej do rozwoju przemysłu samochodów osobowych w oparciu o współpracę z którymś z czołowych producentów światowych. W połowie roku
1965 ówczesny dyrektor naczelny Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego, tadeusz Wrzaszczyk wraz ze swoimi najbliższymi współpracownikami - zastępcą do spraw technicznych Andrzejem
Jedynakiem,. zastępcą do spraw eksportu Andrzejem Góreckim oraz ówczesnym dyrektorem FSO Witoldem Drylem - przystąpili do konkretnych działań mających na celu rozbudowę Fabryki Samochodów
Osobowych na Żeraniu i uruchomienie w niej produkcji nowoczesnego modelu samochodu.
Rozglądając się w poszukiwaniu potencjalnego partnera współpracy, nie przypadkiem skierowano wzrok w stronę Turynu. Fiat dokonał w ciągu ostatniego ćwierćwiecza ogromnego
skoku naprzód, stając się jednym z potentatów światowego przemysłu samochodowego. Jest wreszcie istotna sprawa - tradycji współpracy. (...)
W dniu 22 grudnia 1965 roku zawarta została między Fiatem a Motoimportem - centralą handlu zagranicznego reprezuntującą wówczas polski przemysł motoryzacyjny(której działalność przejął następnie utworzony w 1968 roku POL-MOT)- umowa licencyjna na uruchomienie w Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu produkcji nowoczesnego samochodu osobowego.
Wybór padł na samochód, którego część mechaniczna wywodzi się z produkowanego w Turynie Fiata 1300/1500, karoseria wzięta została z modelu 125, którego wypuszczenie na rynek nastąpiło w
1967. Nowy samochód więc nie miał odpowiednika wśród produkowanych w Turynie, ułatwiło to uzyskanie ważnych dla strony polskiej uprawnień eksportowych na rynki zachodnie.
Termin uruchomienia montażu - rok 1967 - jest tak krótki, że w Turynie są poważne zaniepokojeni. Dodatkową trudnością techniczną jest to, że konstrukcja nadwozia samochodu
125 nie jest jeszcze przez Fiata do końca dopracowana z uwagi na wspomniany termin uruchomienia produkcji. Ale gra warta była świeczki, chodziło bowiem o to, żeby nowy samochód z Żerania został
wypuszczony tylko parę miesięcy później od turyńskiego 125. Towarzyszyła temu poważna reorganizacja całego polskiego przemysłu motoryzacyjnego, polegająca głownie na specjalizacji poszczególnych
zakładów kooperujących z FSO. W kwietniu 1966 roku rozpoczęłó pracę biuro Motoimprotu w Turynie, mające za zadanie koordynację wsółpracy technicznej i handlowej między zainteresowanymi przedsiębiorstwami
polskimi a biurami Fiata. W drugiej połowie 1966 roku rozpoczęła się przeprowadzana na szeroką skalę akcja szkoleniowa polskich techników w zakładach Fiata i jego kooperantów.
Kiedy w listopadzie 1967 roku zeszły z taśmy montażowej na Żeraniu pierwsze Polskie Fiaty 125p, specjaliści włoscy uznali to za rekordowe tempo uruchomienia produkcji samochodu w
historii swojej działalności licencyjnej. Tymczasem już w roku 1968 opuściło FSO 7101 Polskich Fiatów(w tym mój, numer nadwozia 003135); w każdym z następnych 3 lat następowało podwojenie
prosukcji w stosunku do roku poprzedniego. W ten sposób w roku 1971 produkcja przekroczyła 60.000 sztuk wozów.
Ruszył eksport. Najpierw do krajów socjalistycznych, z których 3 - NRD, CSRS i Węgry stały się największymi i regularnymi odbiorcami. Potem także Polskie Fiaty pojawiają się
na szosach całej Europy, nie wyłączając Islandii czy Wysp Kanaryjskich. Zwiększa się z czasem udział w eksporcie krajów pozaeuropejskich: duże dostawy kierowane są do Iraku, Pakistanu, Egiptu, Libanu
i inyych krajów Trzeciego Świata. Kilka krajów uruchomiło nawet montownie Polskich Fiatów. FSO dostarczała tam tzw. standardy, czyli niezmontowane zespoły samochodowe, przy czym niektóre części nie
są objęte dostawą z Polski i pochodzą z produkcji lokalnej kraju przeznaczenia. Tak było w Egipcie i Kolumbii, potem z Indonezją i Tajlandią.
A w roku 1975 wszedł w marcu nowy model, nazwany potocznie MR i zniknął symbol prężnego PRL, zwiatując narodziny tandety, bubla i cofnięcia licencji, a także firmowego znaku Fiata...