Dwa samochody tej samej klasy - Polski Fiat 125P/1300 oraz rumuńska Dacia 1300, są dostępne na naszym rynku w bardzo zbliżonej cenie.
Samochody są bardzo podobne; mają zbliżone wymiary zewnętrzne, napędzają je silniki o identycznej prawie pojemności i mocy maksymalnej.
Polski Fiat jest modelem, który zadebiutował jako polski samochód na przełomie 1967/68 roku. Jego nadwozie ukazało się u włoskiego
licencjodawcy w kwietniu 1965 roku, zaś silnik i podwozie w modelu Fiat 1300 weszło do produkcji w 1961 roku. Dacia 1300 jako pojazd rumuński zadebiutowała
w 1972 roku, natomiast jako pierwowzór - Renault 12 we wrześniu 1969 roku. Jak wynika z tego zestawienia dat, rumuńska Dacia 1300 jest więc młodszym
pojazdem.
Najpierw wypada przedstawić konkurentów(dane techniczne). Radzimy przeanalizowanie poniższego zestawienia
zasadniczych danych technicznych obu samochodów. Już ta wstępna analiza pozwoli na własną ocenę podobieństw i różnic obu wozów.
Czas na porownanie parametrów bardziej niewymiernych :
Sylwetki samochodów- zróżnicowane: w Dacii dyskusyjny kształt "klina", niższego z przodu i coraz wyższego im bardziej
się zbliżamy do tyłu samochodu, sylwetka Polskiego Fiata jest konwencjonalna, ale mniej aerodynamiczna. W Dacii gorsza widoczność do tyłu(trudno dojrzeć
gwałtownie opadający tył wozu). Przy podobnych wymiarach nadwoziprzestronność wnętrzażerańskiego samochodu wydaje się być większa(szerokość między przednimi drzwiami 1,38 m, w porównaniu z 1,35m w Dacii), choć na tylnym siedzeniu nieco więcej miejsca na głowę mają wysocy
pasażerowie w Dacii(0,85 m)niż w Fiacie(0,85 m). W rumuńskim wozie, gdzie silnik umieszczono przed przednią osią charakterystyczny jest brak
obudowy skrzyni biegów obok nóg kierowcy.
We wnętrzusamochodów zwracają uwagę bardziej wygodne, miękkie siedzenia Dacii 1300, w obu wozach z dokładną regulacją
kąta pochylenia oparcia siedzenia; po całkowitym ich rozłożeniu w obu pojazdach płaszczyzna do spania nie jest gładka. Wzdłuż całej szerokości Dacii ciągnie
się pod tablicą rozdzielczą otwarty schowek na drobiazgi, który w Polskim Fiacie umieszczono jedynie naprzeciwko fotela kierowcy. Nowocześniejszy wygląd matablica rozdzielczaw Dacii ze schowanymi okrągłymi wskaźnikami; mniejsza jest też średnica koła jej kierownicy(o 1,5 cm). Polski
Fiat 125P ma bogatszewyposażeniew świetlne urządzenie sygnalizacyjne(brak w Dacii świata ostrzegawczego rezerwy paliwa, światła kontrolnego
zaciągnięcia hamulca ręcznego czy też włączenia świateł). Nożnym przyciskiem zmywacza szyb włącza się w polskim wozie wycieraczki, natomiast w rumuńskim
powoduje tylko natrysk wody na szybę przednią. Dacia ma dwie szybkości wycieraczek - Polski Fiat - jedną. Bardzo precyzyjna jestregulacja intensywności
ogrzewaniaw Dacii, nowocześnie rozwiązano nadmuch powietrza na szybę przednią. Wadą wyposażenia Dacii jest duża ilość "fałszywych" przycisków
sterujących. Oba wozy mają zapalniczki seryjne w swym wyposażeniu. Rumuński samochód nie maświatła cofania, w które wyposażony jest każdy
Polski Fiat 125P.
Bagażniksamochodu Dacia 1300 jest większy, głębszy i ma pokrywę o większym wykroju, koło zapasowe jest umieszczone
z boku po prawej stronie i do jego wydobycia w razie potrzeby nie trzeba wyjmować całego bagażu, co, niestety, trzeba czynić w Polskim Fiacie.
Silnikiobu pojazdów mają bardzo podobne paramerty i wydają się być jednakowo hałaśliwe w wyższym zakresie obrotów.
Również iwłasności trakcyjneobu pojazdów są podobne z minimalną przewagą Dacii nad Polskim Fiatem 125P napedzanym silnikiem o pojemności
1300 cm3. Nasze pomiary wykazały, żeprzyspieszeniamigóruje Dacia - o 0,1 sek. na 400 m ze startu stojącego o 0,7 sek. na 1 kilometrze,
o 2,1 sek. na przyspieszeniu do szybkości 80 km/godz. i o 3,4 sek. do 100 km/godz.(głównie chyba dzięki swej mniejszej masie i lepszej aerodynamice),
natomiast wprędkości maksymalnejjest lepszy Polski Fiat 125P, który napędzany silnikiem 1,3 litrowym jeździ maksymalnie 143 km/godz. w
porównaniu z ok. 140 km/godz., które daje Dacia 1300.
Rumuński samochód wydaje się być bardziejekonomicznym samochodemi to zarówno w czasie jazdy miejskiej, jak i szosowej.
Przy obowiązującej obecnie prędkości maksymalnej 80 km/godz.(artykuł był pisany ok. 30 lat temu, więc nie ma się co dziwić). Dacia pali 8 l/100 km,
a Fiat około 9 litrów.
Zasadniczo różniąca oba samochody jestcharakterystyka prowadzenia pojazdów:Polski Fiat 125P o konwencjonalnym napędzie
na tylną oś jest lekko nadsterowny, podczas gdy Dacia 1300 z napedem na przednie koła jest wyraźnie podsterowna, niechętnie wchodząca w zakręty, wymagająca
przyłożenia dużej siły podczas wirażowania. Bardzo miękkie zawieszenie rumuńskiego wozu powoduje większe przechyły na zakrętach. Rozwiązaniamiukładu
hamulcowegopolski samochód zdecydowanie przewyższa swego rumuńskiego konkurenta: jest on wyposażony w dwuobwodowy układ hamulcowy, którego nie
ma w Dacii, ma mechanizm wspomagania hamulców oraz hamulce tarczowe w czterech kołach, a nie jak w Dacii 1300 tylko w kołach przednich. W rumuńskim wozie
jest fabrycznie stosowane ogumienie promieniowe, w polskim w wersji krajowej ogumienie krzyżowe. Oba jednakowej średnicy, w Dacii nieco węższe.
Zarowno Polski Fiat, jak i rumuńska Dacia sąsamochodami bezobsługowymi.
Wiele więc podobieństw można się doszukać w porównywanych pojazdach. Jeden jest tworem doświadczonej włoskiej szkoły konstrukcyjnej,
drugi nie mniej zasłużonej - francuskiej. Polski Fiat 125P jest już właściwie całkowicie polskim produktem, natomiast Dacia 1300 model 1973 roku zaledwie
połowę częsci ma pochodzenia rumuńskiego, druga połowa pochodzi jest wciąż improtowana z Francji.
Jedne rozwiązania są lepsze w Polskim Fiacie inne w Dacii, jeszcze inne są zupełnie podobne. W takiej sytuacji - przy prawie identycznej
cenie tylko indywidualne upodobania mogą decydować, że ten czy inny model wchodzi w rachubę ewentualnego zakupu.