oryginalny włoski 125 miał inny przedni image ...



powrót do strony głównej




      Samochód ten z racji bliskiego powiązania konstrukcyjnego z Polskim Fiatem wzbudza duże zainteresowanie. Fiat 125 pojawił się na włoskim rynku w 1967 r. Do budowy pojazdu wykorzystano wiele elementów z produkowanych już wcześniej samochodów firmy FIAT. Płyta nośna Fiata 125 pochodzi z modelu 1300/1500, część środkowa nadwozia łącznie z drzwiami z Fiata 124, a takie podzespoły, jak silnik i zawieszenie osi tylnej, blisko spokrewnione są z zespołami modeli sportowych: Fiat 124 Spider i Fiat Dino.

      Podczas przeprowadzania trakcyjnej oceny pojazdu na jesieni 1967 r. spotykano się z pytaniami - czy to Polski Fiat ? Rzeczywiście, Fiat 125 wyglądem zewnętrznym bardzo przypomina nasz licencyjny. Rozróżnić te dwa samochody można przede wszystkim po kształcie przednich reflektorów i po listwie ozdobnej, biegnącej wzdłuż ścian bocznych nadwozia Fiata 125. Dalsze widoczne różnice, to inny kształt klamek(pierwszy model Polskiego Fiata miał klamki odstające od nadwozia - tzw. typu skalpel, w razie kontaktu pieszego przy znacznej prędkości zadawały rozległe rany),inne przetłoczenie maski silnika i pokrywy bagażnika oraz z przeciwnej strony niż w Fiacie 125P umieszczony wlew paliwa.

wnętrze samochodu       Wnętrze nadwozia Fiata 125, podobnie jak wnętrze Polskiego Fiata, jest przestronne i zapewnia wysoki komfort jazdy, nawet dziś. Przednie fotele miały wtedy chyba najlepiej rozwiązaną regulację pochylenia oparcia i regulację wzdłuż osi samochodu. Niestety, rozłożone do spania oparcia przednich foteli nie tworzą równej płaszczyzny z kanapą tylną. Jeśli jednak wyjmiemy tylną kanapę(nie jest to skomplikowane, wystarczy pociągnąć w górę)i przestawimy tyłem na przód, uzyskamy wtedy lekko wznoszące się, równe miejsce do przenocowania.

      Bogate wyposażenie wnętrza nadwozia Fiat 125 od wyposażenia wnętrza ówczesnego Polskiego Fiata wynikało z odmiennej ściany czołowej deski rozdzielczej. Fiat 125 ma dwa otwory wentylacyjne kierujące nawiew świeżego powietrza do wnętrza nadwozia, zamykany na kluczyk schowek z prawej strony, półkę na drobne przedmioty, biegnącą na cełej szerokości nadwozia pod kolumną kierownicy oraz dodatkowe pomieszczenie na podręczne drobiazgi, mocowane na tunelu wału napędowego. Dźwignia zmiany biegów umieszczona została bezpośrednio w podłodze; jest krótka i dobrze wybiera położenia. W momencie rozpoczęcia produkcji samochody Polski Fiat 125P miały dźwignię zmiany biegów mocowaną przy kolumnie kierownicy(jedyne właściwe miejsce na tego typu urządzenie), dopiero w 1971 od września przeniesiono dźwignię na podłogę. Deska rozdzielcza Fiata 125 wyłożona jest ozdobną okładziną imitującą drewno. Wskaźniki są zgrupowane na dwóch kołowych tarczach, a nie jak w Polskim Fiacie 125P na prostokątnej tarczy(moim skromnym zdaniem, w naszym Fiaciku wygląda to o niebo lepiej).

zegary włoskiego fiata       Porównując Fiata 125 z Polskim Fiatem trzeba zaznaczyć, że najistotniejszą różnicę stanowi silnik. Polski Fiat wyposażony jest w silnik adoptowany z samochodu 1300/1500, natomiast silnik Fiata 125, to nowoczesna o dużej mocy jednostka napędowa. Kadłub silnika odlany jest z żeliwa i ma 5 podpór do osadzenia wału korbowego, natomiast gowica silnika wykonana jest ze stopu lekkiego i mieści w sobie dwa wałki rozrządcze sterujące zaworami w układzie V. Fiat 125 był jednym z niewielu wozów europejskich, w którym stosowano wówczas napęd wałków rozrządu za pomocą paska zębatego. Pasek zębaty miał znaczną długość, gdyż przekazywał napęd od wału korbowego na dwa walki rozrządu oraz na koło pasowe napedzające rozdzielacz w raz z pompą olejową. Naciąg paska regulowany był napinaczem rolkowym. Wentylator napędzany jest oddzielnym paskiem klinowym i jest samoczynnie odłączany termostatem i sprzęgłem elektromagnetycznym, gdy silnik osiągnie odpowiednią temperaturę.

      To, czego oczekiwano w Fiacie 124, otrzymał Fiat 125 - silnik o bardzo nowoczesnej konstrukcji. Silnik Fiata 125 z pojemności skokowej 1,6 litra uzyskuje moc aż 66 kW (90 KM), czyli 41 kW/l (56 KM/l). Tak wysoki wskaźnik mocy zapewnia pojazdowi doskonałe przyspieszenia. Obciążony dwoma osobami Fiat 125 uzyskuje prędkość 0 ... 80 km/h w 8,5 s, a do 100 km/h rozpędza się w ciągu 11,4 s. Zdolność samochodu do rozpędzania, którą uzyskano przez zastosowanie w nim silnika o dużej mocy, to jedna z ważnych cech samochodu, nadająca mu miano bezpiecznego pojazdu.

      Omawiając dobre własności dynamiczne samochodu nie sposób nie wspomnieć o hamulcach. Fiat 125 miał bardzo skuteczne hamulce, lecz mało trwałe nakładki szczęk hamulcowych. W ocenianym samochodzie, co prawda w warunkach zimowych(jezdnie posypywane piaskiem i solą), nakładki hamulcowe trzeba było wymienić już po przebiegu 4 tys. km. W Polsce wyciągnieto szybko wnioski z tego faktu. FSO wprowadziła do Polskiego Fiata 125P osłony na zespół tarczowo - szczękowy hamulców tylnych.

      Stosując w Polskim Fiacie 125P okrągłe reflektory udało się uniknąć drugiej dolegliwości Fiata 125. Cztery kwadratowe reflektory włoskiego samochodu były bardzo efektowne, ale miały nietrwałe klejone szkła.

ogólny zarys sylwetki       Poprzednik Fiata 125, model 1300/1500 miał oś tylną zawieszoną na dwóch wzdłużnych resorach piórowych. Fiat 124 otrzymał w miejsce resorów piórowych m. in. sprężyny śrubowe i drążek Panharda. Ten ostatni miał zapewnic pojazdowi dobrą stabilność w ruchu, zwłaszcza na zakrętach. Zawieszenie Fiata 124 nie zostało powtórzone w nieco większym modelu 125. Powrócono do koncepcji z resorami wzdłużnymi. Każdy z resorów otrzymał tylko po dwa pióra(Polski Fiat 125P resory dwupiórowe otrzymał dopiero w marcu 1975, pierwsze modele miały 4 pióra, co dawało większy komfort podróży). W zawieszeniu tylnym znalazły się dwa wzdłużne drążki reakcyjne. Zawieszenie tylne Fiata 125 okazalo się trafniejszym rozwiązaniem, niż zawieszenie Fiata 124. Opinię taką można wydać po przeprowadzeniu jazd zapoznawczych porównywanymi pojazdami. Fiat 125 znacznie lepiej zachowuje się na zakrętach - lepiej trzyma się drogi. Porównując z kolei Fiata 125 z Poskim Fiatem 125P warto podkreślić, że w naszym samochodzie jest korzystniejszy rozkład obciążeń na kola osi tylnej, ponieważ zbiornik paliwa umieszczony jest płasko pomiędzy dwoma kołami, natomiast zbiornik paliwa o tej samej pojemności 45 l w Fiacie 125 umieszczony jest pionowo przy prawym tylnym błotniku. Nie jest wyrównoważony np. stojącym przy lewym błotniku kołem zapasowym, jak w Fiacie 124, a wiec nacisk na prawe koło tylne jest większy niż na koło lewe.

      Na zakończnie jeszcze 3 dodatnie cechy Fiata 125:
- bardzo wydajny układ ogrzewania - po ok. 6 min pracy dmuchawy temperatura we wnętrzu nadwozia, mierzona na wysokości głów jadących wynosi 24oC.
- obszerny bagażnik o pojemności 400 l.
- dobrze wyciszona praca układu napędowego, można się pomylić włączając rozrusznik przy pracującym silniku.

      W końcu 1968 r. FIAT wprowadził do produkcji dodatkowo model 125 Special z silnikiem o zwiększonej mocy do 73,6 kW (100 KM) przy 6000 obr/min. Samochód miał 5-biegową skrzynię przekładniową, mechaniczną lub za dopłatą automatyczną. Prędkość modelu Special wynosiła 170 km/h. Obie odmiany Fiata 125: podstawowa i Special zostały zastąpione w produkcji Fiatem 132, w 1972 r.



DANE TECHNICZNE :


      - nadwozie samonośne, 5-miejscowe, 4-drzwiowe, metalowe
      - silnik 4-suwowy, 4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu napędza koła tylne
      - średnica cylindrów x skok tłoka/poj. skokowa - 80 x 80 mm/1608 cm3
      - moc maksymalna 66,2 kW = 90 KM - DIN przy 5600 obr/min
      - stopień sprężania 8,8:1
      - skrzynka przekładniowa 4-biegowa, całkowicie synchronizowana, sterowana dźwignią umieszczoną w podłodze
      - zawieszenie przednie; wahacze poprzeczne, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator, drążki reakcyjne
      - zawieszenie tylne; sztywna oś tylna, dwa wzdłużne resory 2-piórowe, amortyzatory teleskopowe, stabilizator, drążki reakcyjne
      - hamulce dwuobwodowe ze wspomaganiem, tarczowe na 4 koła, korektor siły hamowania przy osi tylnej, hamulec ręczny mechaniczny na koła tylne
      - ogumienie o wymiarach 175S-13
      - długość/szerokość/wysokośc pojazdu - 422/161/144 cm
      - rozstaw osi - 250,5 cm
      - masa własna pojazdu - 1000 kg
      - prędkość maksymalna - 160 km/h
      - zużycie paliwa 10 l/100 km przy szybkości 110 km/h





powrót do strony głównej